Filmy reklamowe wykorzystujące Symbole, analogie i skojarzenia
Symbole, analogie i skojarzenia potrafią wzbogacić film reklamowy swoją siłą. Dobrym przykładem jest wykorzystanie symbolu świąt, jakim jest święty Mikołaj do promocji napojów gazowanych. Siła reklamy jest tak wielka, że dzisiaj nie wiele osób pamięta św. Mikołaja w swoim oryginalnym zielonym stroju. Na tym przykładzie doskonale widać, że w marketingu można nie tylko wykorzystywać istniejące już symbole, ale poprzez zmasowaną akcję promocyjną kreować całkiem nowe. Z czym kojarzy nam się korowód czerwonych podświetlonych lampkami ciężarówek pojawiających się na ulicach w okolicach grudnia. Oczywiście ze świętami i… z bardzo popularną marką, która ten nowy symbol świąt stworzyła.
Bardzo ciekawym i oryginalnym pomysłem w ostatnich latach jest tworzenie nowych symboli, które poprzez swoją atrakcyjną i łatwo przyswajalną formę potrafią wyprzeć prawdziwe symbole mocno zakorzenione w kulturze. Jako przykład można przytoczyć symbol głodu. Jeszcze całkiem niedawno telewidzowie zapytani, jakie są ich skojarzenia związane z głodem, jako przykład przytoczyliby zdjęcia obrazujące ciężką sytuację dzieci w krajach trzeciego świata. Od czasu kampanii reklamowej z małym żółtym bohaterem, który reprezentuje głód, znaczna część odbiorców reklam ochoczo wyparła z pamięci przykre obrazy i zastąpiła je nowym symbolem głodu, budzącą uśmiech postacią z filmu reklamowego.
Symbolikę i analogie stosuje się również w kampaniach prowadzonych z mniejszym rozmachem i w mniej wyszukanych formach. Suchą skórę w reklamach kosmetyków porównuje się do dna wyschniętego jeziora. Fale oceanu porównuje się do balsamu po goleniu. Dziki kot będący symbolem szybkości staje się znakiem firmowym producenta samochodów. Dzięki odświeżaczowi powietrza toaleta zmienia się w pachnący kwiatami ogród itd.
Cel filmu reklamowego:
Podstawowym celem scenariusza opartego na symbolach jest rozbudzenie pozytywnych uczuć lub przekonań, które są zakorzenione w widzach i wynikają z ich doświadczenia życiowego, a następnie przypisanie ich do reklamowanego produktu lub usługi.