Film wizerunkowy – scenariusz.

Film wizerunkowy daje pełną swobodę podczas tworzenia scenariusza. Proste produkcje wizerunkowe można zrealizować nawet w ciągu jednego dnia, przy minimalnych kosztach. Firmy zdając sobie sprawę z wartości wykreowanego wizerunku, najczęściej decydują się na bardziej złożone produkcje. Czasem powstają nawet krótkie filmy dokumentalne lub fabularne. Zapotrzebowanie na rozbudowane scenariusze cały czas rośnie. Przyczyną tego jest zwiększająca się popularność Internetu, jako medium służącego do emisji reklam.

Prosty Film wizerunkowy

Wariant prosty filmu wizerunkowego to pokazanie reklamowanego produktu w środowisku i stylu, do którego aspiruje większość potencjalnych Klientów. Film zrealizowany w ten sposób budzi u widzów wiarę w to, że kupienie reklamowanego produktu, zbliży ich do środowiska, w którym chcieliby żyć. Reklama pokazuje trudne do zrealizowania marzenia i osadza w nich produkt dostępny dla każdego. Przykładem może być jedna z dziesiątek reklam perfum, w których gwiazda filmowa wysiada z limuzyny i w świetle fleszy kroczy po czerwonym dywanie. Oczywiste jest, że większość kobiet nie może przenieść się do prezentowanego w reklamie świata marzeń. Wielbicielki luksusu mogą jednak pozwolić sobie na zakup reklamowanych perfum. Pachnąc tak samo, jak ulubiona aktorka realizują część swoich marzeń.

Rozbudowany film wizerunkowy.

Film wizerunkowy posiada również bardziej skomplikowane formy. Przykładem może być chęć pokazania w reklamie idei lub wartości, jakimi kieruje się reklamowana marka. Scenariusz tego typu, może na przykład pokazywać inspirujących ludzi, artystów, biegaczy, wizjonerów. Nie muszą to być osoby powszechnie znane. Większe znaczenie ma ich styl życia i cechy osobowości. W zależności od reklamowanej marki brane są pod uwagę różne cechy i zdolności: szlachetność, umiłowanie wolności, wytrzymałość, wrażliwość, sposób odżywiania, spędzania wolnego czasu, heroizm itd. Oczywiście wspólną cechą bohaterów filmu wizerunkowego jest używanie produktów reklamowanej firmy.

Filmy tego typu są trudniejsze w realizacji i wymagają ciekawego scenariusza. Ich zaletą jest działanie na psychikę widzów wielopłaszczyznowo, dzięki czemu są bardzo skuteczne.

Zalety rozbudowanego filmu wizerunkowego:

  • Pokazanie ciekawej historii, rozbudza zainteresowanie widza i tworzy legendę o produkcie.
  • Rozśmieszenie lub wywołanie wzruszenia widza powoduje ocieplenie wizerunku Firmy.
  • Odwołanie się w reklamie do pozytywnych cech, do których każdy człowiek chętnie się przyznaje, powoduje, że widz łatwo identyfikuje się z jedną z prezentowanych postaci, a czasem zaczyna ją nawet naśladować.
  • Ponieważ film najczęściej przedstawia grupę ludzi, w której wszyscy są w jakiś sposób wyjątkowi i fascynujący, u widza zaczyna tworzyć się chęć przynależności do takiej grupy. Nie ma znaczenia czy dana grupa ludzi naprawdę istnieje, istotne jest to, że została stworzona w świadomości dużej liczby konsumentów.
  • Reklama sugeruje, że aby zaznaczyć swoją przynależność do środowiska ludzi uzdolnionych, wytrwałych, oświeconych, szybkich, artystów, architektów itp. widz musi oczywiście kupić produkt np. sportowe buty danej marki, które staną się jego wizytówką podczas porannego biegania.
  • Poprzez masowe rozpowszechnianie takich paradokumentów, reklamodawca może nawet stworzyć stereotyp lub mit, który potem konsumenci rozpowszechniają bezwiednie między sobą. Potrzeba uwiarygodnienia w swoim środowisku tezy stawianej przez reklamodawcę, wynika z chęci usprawiedliwienia swoich często całkowicie nieracjonalnych zakupów. Reklamodawca odnosi dodatkowy zysk z reklamy, jaką robią mu bezpłatnie sami Klienci gorliwie powtarzający i utrwalający kreowany wizerunek marki.
  • Reklama wizerunkowa daje możliwość zbiorczego promowania wszystkich produktów danej marki, trafia więc do znacznie większej rzeszy odbiorców niż reklama skoncentrowana na jednym produkcie.
  • Zbudowanie wizerunku, wpływanie na opinię, tworzenie stereotypów lub nawet mitów pozwala oferować produkty po cenach niewspółmiernych do realnej wartości produktu.

Przykłady:

  • Przykładem takiego stereotypu jest rozpowszechniony wśród konsumentów pogląd przedstawiający udział Firmy Apple w rynku oprogramowania do edycji video. Dodatkowo Firma reklamuje wyżej wymienione produkty, jako profesjonalne narzędzia, używane przez zawodowców. Tymczasem realia wyglądają inaczej. Z badań wynika, że udział firmy Apple w rynku profesjonalnej obróbki video w USA to jedynie 21%, a plama pierwszeństwa z udziałem 79% należy do Firmy AVID. Produkty Apple są używane raczej przy krótkich metrażach i najczęściej przez młodych Twórców, których budżet nie pozwala na dostęp do profesjonalnych narzędzi. Okazuje się, że siła reklamy Apple jest tak duża, że amatorzy video z poza branży filmowej często nawet nie wiedzą o istnieniu narzędzi profesjonalnych takich jak oprogramowanie Firmy AVID.
  • Inny prosty przykład sukcesu związanego z wykreowaniem wizerunku Firm to tak zwana „odzież markowa”, której jakość jest najczęściej niewspółmierna do ceny. Jednak pomimo tego okazuje się, że sprzedaje się ona lepiej niż produkty mniej reklamowanych marek, które często są wykonane staranniej lub z lepszych materiałów.

Tego typu przykłady można by wymieniać w nieskończoność. Oczywiście opisane tu dwa przykłady to tylko jedne z wielu możliwości, jakie oferuje dobrze napisany scenariusz. Pokazują one siłę przekazu, jaką dysponują filmy wizerunkowe. Przykładowe marki, które tworzą rozbudowane filmy wizerunkowe to Apple, Reebok, Adidas, Nike, Samsung, Dior, Intel, Zelmer, Volkswagen itd.

Założenia realizacyjne

Podczas realizacji filmu wizerunkowego właściwie wszystkie techniki i gatunki filmowe są dozwolone. W związku z tym podczas tworzenia scenariusza jesteśmy ograniczeni tylko wyobraźnią, czasem i budżetem. Jeśli zdecydują się Państwo na realizację takiego właśnie scenariusza nasz zespół zadba, aby film zapadł głęboko w pamięć konsumentów, objął swoim działaniem całą grupę docelową,  i pozostał aktualny przez dłuższy czas.

Cel filmu wizerunkowego.

Oczywiste zadanie filmu wizerunkowego to budowanie pozytywnego wizerunku marki lub produktu. Jednak, jeśli spojrzeć szerzej na możliwości, jakie daje ten wariant scenariusza, to okazuje się, że mamy w rękach potężne narzędzie marketingowe, które może decydować o trendach na rynku, kreować opinię publiczną i mocno przywiązywać Klientów do reklamowanej marki.